Fitxa 1 – Cercle Mercantil Industrial i Agrícola

CERCLE MERCANTIL – Carrer del Clos, 19

Any de la construcció: 1899 – Any de la reforma general de l’edifici: 1960 – Any de la reforma del teatre i l’edifici: 1987
Tipus d’edifici: Entitat social
Propietari que fa la construcció i les diferents reformes: Cercle Mercantil Industrial i Agrícola
Arquitecte que projecta la construcció l’any 1899: Francesc de Paula Sellés i Vilaró -Primera decoració: Frederic Brunet i Fita, Bartomeu Camps i Puig – Interiorista de la reforma general de l’any 1960: Josep Vilanova i Lluch – Arquitecte de la reforma del teatre i de l’any 1987: Francesc Claramunt i Pol – Interiorista de la reforma de l’any 1987: Josep Vilanova i Lluch
Edifici inclòs el Pla Especial de Protecció del Patrimoni Arquitectònic /Catàleg de la Ciutat d’Igualada
Façana del Cercle Mercantil a principis del segle XX (ACAN)

Història

La història del Cercle Mercantil comença l’any 1899 quan es presenten els primers estatuts al Govern Civil de Barcelona. El veritable impulsor va ser Joan Godó i Llucià que va donar els terrenys. En l’esmentat terreny hi havia hagut el Teatre Tívoli.  El projecte és de l’arquitecte Francesc de Paula Sellés i Vilaró, Hi van intervenir també el decorador Frederic Brunet i Fita, els pintors Bartomeu Camps i Antoni Tomàs, el fuster Ricard Madalena. L’edifici ha tingut diverses reformes al llarg dels anys[1].

La inauguració de l’edifici va ser el 23 de juny de 1899 i el teatre per la Festa Major del mateix any[2].

Vista de la façana – Fotografia Josep Bou

Descripció

És un edifici exempt que a la part del davant té un ampli jardí. S’alça sobre una plataforma que obliga accedir-hi per una escala situada a la part central de la façana principal[3].

La composició de la façana és simètrica. A la part central hi ha la porta d’accés a l’edifici que té tres arcs i que dóna entrada de l’entitat. A la part superior hi ha el nom de la societat i l’any de construcció[4]. A cada costat hi ha una galeria de tres arcs per banda[5]. Els arcs de la porta i els de la galeria són arcs escarsers amb salmers de pedra. El totxo (simulat) recobreix el parament de la façana a la vegada que forma els arcs. La façana acaba, a cada cantó, amb una finestra que té un timpà fet de rajoles.

Decorativament en aquest edifici hi trobem una rajola vidriada, amb tons vermellosos i blaus que, amb franges, decora les pilastres. També uns mosaics situats a cada extrem de la façana, de colors blanc i blau que tenen en el centre l’escut de la ciutat flanquejat per dos dracs alats i uns ornaments florals de formes ondulades[6]. Unes formes punxegudes, amb reminiscències neogòtiques, coronen l’edifici i li donen un aire acastellat i majestuós.

A destacar : Les majòliques dels dracs alats.

Vista de les majòliques amb el dracs alats i l’escult d’Igualada – Fpotografia Josep Bou

Valoració : Socialment és un edifici important per a la història de la ciutat, estilísticament també ho és per a la història de la arquitectura igualadina, ja que és el primer edifici que incorpora els elements propis i molt significatius de l’estil modernista. Si pensem per a la burgesia que anava destinat representa l’entrada per la porta gran de l’estil a la ciutat.

Per veure més fotografies ► Cercle Mercantil (Fotografies)

Passa a ► fitxa 2

Tornar a ⏎ 2.2. Catàleg, fitxes tècniques i descripció


[1] Extracte tret de: M. Teresa Miret i Solé, Cercle Mercantil Industrial i Agrícola – Història. Cercle Mercantil Industrial i Agrícola. Igualada, 1997.

[2] Segons el llibre de Teresa Miret “l’edifici va ser inaugurat el 23 de juny de 1899 (…) el  teatre, que és l’element més important i s’estrenà el 24 d’agost de 1899” (p.17) de totes maneres a l’ACAN hi ha una carta, datada el 19 d’agost de 1899 convidant a “la inauguración oficial de esta Sociedad” durant el dies de la Festa Major (ACAN-AMI Lligall 1899 F/Funciones y Festejos).

[3] Inicialment l’escala era més estreta, posteriorment es va ampliar per donar-li més majestuositat.

[4] En les fotografies de finals de principis de segle XX no hi ha el nom de l’entitat.

[5] Inicialment era oberta, avui està tancada amb una vidriera.

[6] Aquests mosaics van ser restaurats l’any 1984 per Maria Rosa Font, tal com consta amb la signatura: Mª R. Font Igualada 84.

Bibliografia

-Anoia, L’, Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya. Generalitat de CatalunyaDepartament de Cultura. Barcelona, 1997

-Castillo Álvarez-Cedrón, María Dolores del, Cent obres modernistes d’Igualada. Publicacions de l’Abadia de Montserrat-Ajuntament d’Igualada. Igualada, 2000

-Dalmau, Antoni, M. Teresa Miret, Mata Vives, Els carrers i les places d’Igualada – Nomenclàtor i història.  Revista d’Igualada. Igualada 2020

-Llacuna i Ortínez, Pau, Itineraris per Igualada-L’eixample i les foristeries, Volum 2. Ajuntament d’Igualada-Òmnium Cultural. Igualada, 1996

EL MODERNISME A IGUALADA
Resum de privacitat

Aquest web utilitza cookies perquè puguem oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les galetes s'emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer quan tornes a la nostra web o ajudar el nostre equip a comprendre quines seccions del web trobes més interessants i útils.