Naixement: 1878 (Igualada)[1] |
Arquitecte: 1906 |
Mort: 1967 (Barcelona) |
Biografia

Era fill de ca l’Argenter de Figueres del carrer de l’Argent. Persona creient, la seva obra es mou, en gran part, en l’entorn religiós. L’any 1908 guanya les oposicions d’arquitecte municipal de Barcelona. Té obra tant a la ciutat Igualada, com a la resta de Catalunya. A més d’arquitecte, va practicar altres facetes artístiques com dissenys de senyeres[2], capçaleres per publicacions periòdiques[3], làpides[4], interiorismes, etc. A més dels edificis d’Igualada cal assenyalar el Casino de Berga (1912), així com altres edificis i projectes per Barcelona, Premià de Mar, Aiguafreda i Torroella de Montgrí.
D’Ignasi M. Colomer i Oms, són també, a Igualada, un parell de realitzacions d’interiorisme modernistes: el Baptisteri de l’església de Santa Maria (1904) i la reforma de l’entrada i la tribuna de Cal Capell (1917) al carrer Nou, 15.
Edificis modernistes a Igualada[5]
1912 Andreu Company i Calvet – Passeig de les Cabres, 3 – Habitatge unifamiliar – fitxa 42
1913 Pere Riba i Torrens – Carrer d’Arenys de Mar. 12-14 – Industrial – Adoberia – fitxa 44
1914 Cal Balsells – Joan Balsells i Gubern – Carrer de Sant Antoni de Baix, 96 – Industrial – Adoberia – 1925 Ampliació fins arribar al carrer del Rec – fitxa 45 .
1917 Cal Balsells – Joan Balsells i Gubern – Carrer de la Soledat, 70 – Habitatge unifamiliar – fitxa 48
1917 Cal Poncell – Nicolau Poncell i Gubern – Passeig de Mossèn Cinto Verdaguer, 35 – Edifici mixt – 1924 Primera ampliació (Habitatge) – 1929 Segona ampliació[6] – fitxa 51
Comentari a l’obra
Ignasi Colomer i Oms és el primer arquitecte d’Igualada en el sentit modern de la paraula, ja que fins aleshores les obres importants les havien projectat professionals forans.
Aquest arquitecte s’incorpora amb un cert retard al modernisme, tant a nivell local com a nivell general. Entroncarà amb l’última corrent del modernisme que ja havia abandonat els ornaments decorativistes, orientant-se cap l’estuc blanc al parament de la façana i incorporant el totxo més com element decoratiu que funcional. El Concepte de totxisme com un esforç ètic cap a la veritat de la construcció i del material, perd aquí el seu sentit en el moment que és incorporat més com un element “revival” del artesanat català, que com una tècnica amb possibilitats constructives molt arrelades a Catalunya[7].
Ignasi Colomer i Oms utilitza el totxo en un sentit molt diferent al que havia fet Domènech i Muntaner, no el fa servir per recobrir o fer gran paraments de paret o façana, sinó per remarcar forjats, obertures, barbacanes, etc. És col·locat generalment a la part alta dels edificis, amb un tipus de barbacana molt característic d’aquest autor que recorda a les lladroneres del castells. També el col·loca en els arc de les obertures, deixant la resta amb un estucat blanc.
Hi ha, doncs, una recerca cap a la simplicitat, cap a una simplificació dels elements que, com ja s’ha dit, són alhora elements decoratius i alguna vegada funcionals. És un autor que podem incloure en una corrent més racionalista, que crea un llenguatge propi amb constants repetitives que donen el caràcter a la seva obra.
Torna a ⏎ 3.3. Relació dels arquitectes o mestres d’obres
[1] Les dades biogràfiques esta extretes de: Ma. Teresa Miret-Marta Vives-Sabaté, L’Arquitecte Colomer-Ignasi Colomer i Oms (1878-1967) (Catàleg de l’exposició). Igualada, 2008.
[2] Senyera de l’Escola Coral Martinenca (Barcelona, 1913) .
[3] Capçaleres de: Propaganda (1914-1918); Virtus et Labor (1922-1928); Devot del Sant Crist d’Igualada (1930-1936).
[4] Làpida funeraria de la familia Poncell i la làpida del passeig de Mossèn Cinto Verdaguer a Igualada.
[5] Veure: Apèndix 3 – Altres construccions dels arquitectes i mestres d’obres entre 1899-1920.
[6] Per altres ampliacions i reformes veure: 2.2. Catàleg, fitxes tècniques i descripció dels edificis, fitxa 51.
[7] Oriol Bohigas, Lluís Domènech i Montaner, Arquitecte Modernista. Del llibre Lluís Domènech i Montaner en el 50è aniversari de la seva mort 1850-1923. Nadal 1973. p. 281 .