CAL RATÉS- Marià Ratés i Homs – Carrer de Santa Maria, 10 [1]
Any: 1908 |
Tipus de intervenció: Decoració del menjador del primer pis |
Pintor: Josep Ferran i Riba |

Descripció
La decoració que estava prevista per la casa de Cal Ratés no es va arribar a fer. La família conserva alguns dels plànols i esbosso de com havia de ser l’escala i els vidres emplomats de les finestres.
Els elements de decoració modernista les troben al menjador del primer pis i a la sala.
En el menjador trobem: la llar de foc, el sostre, i la làmpada. Pel que fa a la llar de foc és de marbre de diversos colors. La boca és rodona, a cada cantó té la silueta d’unes fulles d’acant.
Del sostre cal destacar el bodegons de caça que estan situats als angles, que són molt semblants a unes làmines franceses d’Eugêne Touy Editeurs trobades en el fons de Josep Ferran i Riba, és per aquest motiu que atribueixo l’autoria d’aquest sostre a aquest pintor.
Del centre del sostre penja la làmpada de metall amb una decoració floral que entrellaça unes tiges i li dóna una forma de corona, des d’on pengen cinc tiges que acaben amb unes llàgrimes de vidre.
A la sala es conserva una decoració molt subtil que consisteix amb uns filets que perimetralment recorren el sostre i que els angles hi ha un òvul.
Bibliografia
-Anoia, L’, Inventari del patrimoni arquitectònic de Catalunya. Generalitat de Catalunya–Departament de Cultura. Barcelona, 1997
-Casc Antic d’Igualadal El, – Evolució arquitectònica i urbanística. M.I.Ajuntament d’Igualada-CECI. Igualada, 1978
-Castillo Álvarez-Cedrón, María Dolores del, Cent obres modernistes d’Igualada. Publicacions de l’Abadia de Montserrat-Ajuntament d’Igualada. Igualada, 2000
-Dalmau, Antoni, M. Teresa Miret, Marta Vives, Els carrers i les places d’Igualada – Nomenclàtor i història. Revista Igualada, Igualada, 2020.
-Equip-5, Nº21 Edificis modernistes al casc antic. “Igualada Periódico del Anoia”. 14 d’octubre de 1978. n. 2527
-Lacuesta, Raquel, El Nivell dels modernistes menors. Dins “El Modernisme” Francesc Fontbona (Direcció). A l’entorn a l’arquitectura. Volum 2. Edicions l’Isard. Barcelona, 2002
-Lacuesta, Raquel-Xavier González Toran-Lluis Casals, Modernisme a l’entorn de Barcelona, arquitectura i paisatge. Diputació de Barcelona-Xarxa de municipis. Barcelona, 2006
-Llacuna i Ortínez, Pau, L’Arquitectura modernista a Igualada. Miscellanea Aqualatensia /3. CECI. Igualada, 1983
-Llacuna i Ortínez, Pau, Itineraris per Igualada-El nucli antic i el Rec. Volum 1. Ajuntament d’Igualada-Òmnium Cultural. Igualada, 1995
Per veure més fotografies ► Cal Ratés-Marià Raté i Homs – Interiorisme(fotografies)
Passar a ► decoració 16
Tornar a ⏎ 1.3. Catàleg, fitxes tècniques i descripció de les decoracions
[1] Veure:. L’Arquitectura. 2.2. Catàleg, fitxes tècniques i descripció dels edificis modernistes. (fitxa 34). Edifici inclòs el Pla Especial de protecció del Patrimoni Arquitectònic /Catàleg de la Ciutat d’Igualada