Fitxa 44 – RAMON RIBA i TORRENS

RAMON RIBA i TORRENS – Carrer d’Arenys de Mar 12 -14

Any de la construcció: 1913[1]
Tipus d’edifici: Industrial – Adoberia
Propietari que fa la construcció: Ramon Riba i Torrens
Arquitecte que projecta la construcció: Ignasi Colomer i Oms
Vistes general de la façana del carrer D’Arenys de Mar ( Foto: Antoni Morros i Castelltort)

Descripció

Adoberia de quatre naus paral·leles. La seva façana principal és pel carrer d’Arenys de Mar, tot i que té una façana lateral pel carrer de Vilafranca del Penedès.

De les quatre naus, tres  tenen una composició idèntica a la façana, la quarta era llisa[[2]. L’estructura en cada façana és simètrica, amb una porta al mig i una finestra a cada cantó. Sobre la porta hi han dues obertures paral·leles i allargassades, amb llinda esglaonada, que són les ventilacions del sotateulada. Les naus tenen la coberta a dos aigües i estan unides per una barbacana, en angle de cada carener fa una simulació d’acroteri de forma quadrada. La barbacana continua també per la façana lateral.

Vista General de part de la façana del carrer de Vilafranca del Penedès (Foto: Antoni Morros i Castelltort)
Detall dels totxos a la façana. (Foto: Antoni Morros i Castelltort)

Tant la porta d’entrada com les finestres estan resoltes amb un arc escarser molt rebaixat i fet de totxo. Aquest arc s’obre fins el punt de la imposta de forma esglaonada. Sota d’aquesta, i per la forma en què estan col·locats els totxos, se simula una cartel·la que aguanta l’estructura. D’aquest punt surt una filada de totxos que uneix totes les obertures de les tres naus, i que segueix cap a façana del carrer de Vilafranca unint també les d’aquella part de l’edifici.

En la façana del carrer de Vilafranca hi queden vint-i-sis finestres[3]. Les onze primeres parteixen d’un sòcol, mentre que la resta arriben pràcticament a la vorera. Les finestres estan aparellades marcant un ritme. L’estructura d’aquestes obertures és igual a la que hem vist a la façana principal.

Bibliografia

-Castillo Álvarez-Cedrón, María Dolores del, Cent obres modernistes d’Igualada. Publicacions de l’Abadia de Montserrat-Ajuntament d’Igualada. Igualada, 2000

-Dalmau, Antoni, M. Teresa Miret, Mata Vives, Els carrers i les places d’Igualada – Nomenclàtor i història.  Revista d’Igualada. Igualada 2020

Passar a ► fitxa 45

Tornar a ⏎ 2.2. Catàleg, fitxes tècniques i descripció


[1]   ACAN – Fons Ignasi Colomer i Oms núm. 24

[2] Actualment hi ha una porta gran.

[3] L’obertura d’algunes portalades sembla que han eliminat algunes finestres.

EL MODERNISME A IGUALADA
Resum de privacitat

Aquest web utilitza cookies perquè puguem oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les galetes s'emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer quan tornes a la nostra web o ajudar el nostre equip a comprendre quines seccions del web trobes més interessants i útils.