9.7. Papereria comercial

La papereria comercial se centra en tres tipus d’impresos, el papers per a factures, paper per a cartes i les targetes.

Trobo un total de 43 cases comercials que tenen aquest tipus d’impresos. 38 amb papers de factures o albarans i 6 targetes comercial, sol 1 empresa té paper de factura i targeta[1].

Tant amb una com en l’altra modalitat no hi ha una un tipus de ofici o d’indústria que sigui majoritari. Hi ha una gran diversitat: Adobers, contractistes d’obres, fusters, horticultors, impremta, llauners, pastisseria, queviures, rellotgers, transportistes, venda de roba, etc.

Pel que fa als papers per a factures i cartes, les característiques modernistes es troben en els encapçalaments, poden ser tipogràfiques, decorades amb orles i il·lustrades. 

De la varietat que he catalogat, la majoria són il·lustrades, ja siguin amb disseny exclusius o amb exemplars triats per catàleg. 

Cronològicament abasten un període que va des de finals del segle XIX fins al 1925 amb alguns exemplars mes enllà d’aquet any. Cal tenir present la seva datació es fa segons l’any que hi ha en la factura emesa, per tant podria ser que fos utilitzada uns anys abans.

Del conjunt d’exemplars catalogats, corresponent al paper per a factures, i cartes en destaco 6 com a més significatius, són: Antonio Gabarró (Contratista de obres); Antonio Ratera; Ignacio Castelltort-Cal Sr. Magí; Francisco Matas (Transportista); Oller y Pont (Géneros de punto inglés sin costuras); Solsona y Tomás (Géneros de punto inglés).

Les factures d’Antonio Gabarró (Contratista de obres) i d’Antonio Ratera són dos exemples de la influència orientalista en el modernisme. La primera presenta una il·lustració que ocupa tota la part superior del paper amb un gerro a la part esquerra d’on surten uns ramatges que donen l’estructura. A la part dreta hi ha una gelosia de bambú que envolta el mon de l’empresa. La Antonio Ratera té una il·lustració figurativa amb un personatge assegut a la part superior esquerra que amb la mà aguanta el símbol del déu Mercuri com a representació del comerç. Hi ha també una imatge d’un vaixell de transport i la representació de diversos productes.

El paper de carta Ignacio Castelltort-Cal Sr. Magí és un exemple de capçalera d’il·lustració floral, que segurament ja ve per catàleg, personalitzada amb el marca de la botiga, igualment aquesta esquema es reprodueix amb la factura de Francisco Matas (Transportista).

Finalment parlar de 2 indústries de gènere de punt, el paper de carta localitzat, són de les empreses: Oller y Pont (Géneros de punto inglés sin costuras)Solsona y Tomás (Géneros de punto inglés). Ambdues estan datades al 1914.  La primera presenta una imatge allargada que encapçala el paper de cantó a cantó. A l’esquerra el dibuix al·legòric amb els inicial O-P. El nom de l’empresa dins una franja que simula un trencadís, el subtítol utilitza la tipografia Grotesca Modernista de la foneria Antonio López. El paper de l’empresa Solsona i Tomás (Géneros de punto inglés) té una imatge allargada que encapçala el paper de cantó a cantó. A l’esquerra hi ha el dibuix d’una parella en l’interior d’un cercle. El nom de l’empresa dins una franja. Les lletres tenen formes ondulades.

De targetes comercials n’he trobat 6 que corresponen a diversos oficis: comercial, farmàcia, llauner/armer, adober i una botiga de queviures.  Com es pot suposar cap té data i sols una, com ja he indicat, coincideix amb una empresa que també té el paper de carta amb capçalera modernista. Totes tenen una estructura semblant, una part tipogràfica que, en el cas de les targetes impreses per la Impremta Poncell, utilitza un tipus semblant a la Grotesca Fantasía, i la Grotesca Modernista de la foneria d’Antonio López. Aquesta part tipogràfica abasta quasi tota l’amplada de la targeta. Les orles són generalment de tipus floral o geomètriques amb un acabament floral.

Passar a ►9.8. Participacions de casament

Tornar a ⏎ 9.1. El petit imprès modernista a Igualada

Per a més informació veure: Annex 2 Catàleg d’elements gràfics – Empreses


[1] Oller y Pont (Géneros de punto inglés sin costuras)

EL MODERNISME A IGUALADA
Resum de privacitat

Aquest web utilitza cookies perquè puguem oferir-te la millor experiència d'usuari possible. La informació de les galetes s'emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer quan tornes a la nostra web o ajudar el nostre equip a comprendre quines seccions del web trobes més interessants i útils.