En aquest apartat faig un repàs d’altres publicacions periòdiques, que no tenint la capçalera modernista, en el seu interior tenen alguns elements propis de l’estil. En general es tracta de tipografies i molt concretament de la Grotesca Fantasía, que s’utilitzarà fins molt enllà traspassant, fins i tot, el període pròpiament modernista.
EL BISTURI |
Periòdic intermitent de sanejament moral que assajarem sempre que mostri cangrena l’organisme social igualadí |
Mensual |
Any: 1907 (Sols van sortir dos números) |
Impremta Empremta Abadal[1] |
Interior: Utilització de la tipografia Grotesca Fantasía de la foneria Neufville per als titulars.[2]
STELO KATALUNA |
Monata Revuo pri Scienco, Arto, kaj Esperanta movado |
Mensual |
Anys: 1908 |
Impremta Nicolau Poncell[3] |

Portada del primer número: En primer número va tenir una sobrecoberta amb un decoració geomètric-floral amb d’estil Secessió[4].
IGUALADA RADICAL |
Quincenal Republicano – Periódico Republicano[5] |
Quinzenal |
Any 1909 – 1915 |
Impremta Abadal – Imprenta Cordoniu i Miranda[6]. |
Portada: Entre el 1909 i el 1914, generalment coincidint amb la Festa Cívica que es feia el mes de juliol, utilitza a la portada orles lineals de formes corbes, generalment amb el text centrat[7].
Interior: Utilitza la tipografia Grotesca Fantasía de la foneria Neufville per als titulars i les seccions.
EL OBRERO MODERNO |
Periòdico bimensual, órgano de las Sociedades Obreras de la Comarca |
Quinzenal – Mensual |
1909 – 1918 |
Impremta Abadal[8] |
Interior: Utilitza la tipografia Grotesca Fantasía de la foneria Neufville per als titulars i les seccions.
GATZARA |
Periòdic humorístic |
Quinzenal |
Any 1910 |
Impremta la Modernista i després Impremta Puget[9] |
Capçalera: Dibuix de caire humorístic de Pere Borràs i Estruch [10].
Il·lustracions: En el número del 13 de febrer de 1910, a la pàgina 5, hi trobo una il·lustració, que després es va utilitzar en altres elements d’arts gràfiques[11], que representa el cap d’una dona amb el cabells ondulats acabats amb unes cares de lleó[12].
EL COMERCIAL VINICOLA ESPAÑOL |
Órgano por abonamento, especial para comerciantes en vinos y frutas establecidos en Alemania y Suiza, de caràcter puro comercial |
Quinzenal |
Any 1911 – 1912 |
Impremta Abadal[13] |
Interior: En els cinc números que he pogut consultar, hi ha la utilització de la tipografia Grotesca Fantasía de la foneria Neufville i la tipografia Hispano Americana de la foneria Antonio López per als titulars. També s’utilitzen orles florals de la foneria Neufville per als anuncis [14].
LOS GREMIOS DE IGUALADA |
Revista mensual, órgano del Centro Gremial |
Mensual |
Any 1914 – 1916 |
Impremta Codorniu Miranda[15] |
Capçalera il·lustrada: El subtítol està fet amb una tipografia semblant a la Grotesca Fantasía.
Interior: Utilització de la tipografia Colon Fantasía de la foneria Antonio López[16].
ACTUACIÓ |
Periòdic mesetal de propaganda netament catalanista |
Mensual |
Any 1919 – 1921 |
Impremta Poncell[17] |
Interior: Utilitza la tipografia Grotesca Modernista de la foneria Antonio López. També trobo orles lineals i forals en la secció dels anuncis[18].
LA PROTESTA |
Periódico quincenal sindicalista, órgano de las Sociedades Obreras de la comarca |
Quinzenal |
Any 1919 – 1920 |
Impremta Codorniu Miranda[19] |
Interior: Utilització de la tipografia Grotesca Fantasía de la foneria Neufville en el subtítol de la publicació
EL DEFENSOR DEL NOYA |
Setmanal Independent |
Setmanal |
Any 1920 – 1921 |
Impremta Moderna[20] |
Interior: Utilització de la tipografia Grotesca Fantasía de la foneria Neufville per alguns titulars.[21]
Passar a ► 8. Anuncis
[1] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona 1983, p. 169
[2] El Bisturi, Any 1, Igualada, 20 de juliol de 1907, núm. 1, p. 1
[3] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 177
[4] Stelo kataluna, Any 1, Igualada 1 de gener de 1908, núm. 1. p
[5] A partir del n. 66 i fins el final
[6] A partir del núm. 119 – Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 188
[7] Igualada Radical, Any 2, Igualada 16 de juliol de 1910, núm. 16, p.1
[8] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 193
[9] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona 1983, p. 201
[10] El propi autor ho diu en uns escrits autobiogràfics que es conserven en el seu arxiu personal
[11] El podem trobar també en una programa d’una conferència de l’Ateneu Igualadí (1912); en un cartell del Centre Moral i Instructiu de Sant Josep (1912) i en un programa de caramelles de la Bandera Negra (1926)
[12] Gatzara, Any 1, Igualada 13 de febrer de 1910, núm. 1, p.5 – El mateix gravat es repeteix amb el número del 15 de març de 1910 també per encapçalar una poesia.
[13] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 209
[14] El Comercial Vinícola Español, Any 1, Igualada 16 d’agost de 1911, núm. 16, p. 7-8
[15] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 238
[16] Los Gremios de Igualada, Any 1, Igualada 1 de gener de 1914, Núm. 1, p.1
[17] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 290
[18] Actuació, Any 1, Igualada 1 de febrer de 1919, núm. 2, p.8
[19] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 209
[20] Teresa Miret i Solé, La prensa a Igualada (1808?-1982), Volum 1, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Barcelona, 1983, p. 305
[21] El Defensor del Noya, Any 1, Igualada 4 de desembre de 1920, núm. 1, p.1