RAMON RIBA i TORRENS – Carrer d’Arenys de Mar 12 -14
Any de la construcció: 1913[1] |
Tipus d’edifici: Industrial – Adoberia |
Propietari que fa la construcció: Ramon Riba i Torrens |
Arquitecte que projecta la construcció: Ignasi Colomer i Oms |

Descripció
Adoberia de quatre naus paral·leles. La seva façana principal és pel carrer d’Arenys de Mar, tot i que té una façana lateral pel carrer de Vilafranca del Penedès.
De les quatre naus, tres tenen una composició idèntica a la façana, la quarta era llisa[[2]. L’estructura en cada façana és simètrica, amb una porta al mig i una finestra a cada cantó. Sobre la porta hi han dues obertures paral·leles i allargassades, amb llinda esglaonada, que són les ventilacions del sotateulada. Les naus tenen la coberta a dos aigües i estan unides per una barbacana, en angle de cada carener fa una simulació d’acroteri de forma quadrada. La barbacana continua també per la façana lateral.


Tant la porta d’entrada com les finestres estan resoltes amb un arc escarser molt rebaixat i fet de totxo. Aquest arc s’obre fins el punt de la imposta de forma esglaonada. Sota d’aquesta, i per la forma en què estan col·locats els totxos, se simula una cartel·la que aguanta l’estructura. D’aquest punt surt una filada de totxos que uneix totes les obertures de les tres naus, i que segueix cap a façana del carrer de Vilafranca unint també les d’aquella part de l’edifici.
En la façana del carrer de Vilafranca hi queden vint-i-sis finestres[3]. Les onze primeres parteixen d’un sòcol, mentre que la resta arriben pràcticament a la vorera. Les finestres estan aparellades marcant un ritme. L’estructura d’aquestes obertures és igual a la que hem vist a la façana principal.
Bibliografia
-Castillo Álvarez-Cedrón, María Dolores del, Cent obres modernistes d’Igualada. Publicacions de l’Abadia de Montserrat-Ajuntament d’Igualada. Igualada, 2000
-Dalmau, Antoni, M. Teresa Miret, Mata Vives, Els carrers i les places d’Igualada – Nomenclàtor i història. Revista d’Igualada. Igualada 2020
Passar a ► fitxa 45
Tornar a ⏎ 2.2. Catàleg, fitxes tècniques i descripció
[1] ACAN – Fons Ignasi Colomer i Oms núm. 24
[2] Actualment hi ha una porta gran.
[3] L’obertura d’algunes portalades sembla que han eliminat algunes finestres.