CENTRE MORAL INSTRUCTIU DE SANT JOSEP – Carrer de la Trinitat, 21-23
Any: 1903[1] |
Tipus de intervenció: Decoració del teatre |
Pintor que intervé en la decoració: Bartomeu Camps i Puig |

Història
El Centre Moral Instructiu de Sant Josep era una entitat escindida del Centre Catòlic, fundada el 1902. Tenia sala cafè, biblioteca, jardí, teatre i secció coral. Al teatre tenia la boca de l’escenari decorada pel pintor igualadí Bartomeu Camps i Puig. S’hi feien moltes representacions en las quals i a diferència del Centre Catòlic, podien actuar-hi les dones. El Centre va ser enderrocat entre 1909 i el 1910, com a conseqüència d’una nova fusió amb el Centre Catòlic[2]. Entre les diverses activitats del Centre cal destacat el Jocs Florals, les festes de Sant Josep.
Descripció[3]
Les fotografies que tenim del que va ser el teatre del Centre Moral i Instructiu de Sant Josep ens mostren la decoració que tenia al voltant de la boca d’escenari.
Vorejant la boca hi havia una garlanda de fulles que tenia intercalades unes llegendes amb el nom de compositors, autors i actors teatrals. Són clarament llegibles els noms de Pitarra, Calderón i Calvo,Mozart, Vico i Puccini.
Al voltant d’aquesta garlanda, i ja a la paret, hi trobem una decoració floral, que al baixar cap les llotges del prosceni es fa més lineal i geomètrica. És aquesta part de la decoració que té una influència del art nouveau.
Bibliografia
– Dalmau, Antoni, M. Teresa Miret, Marta Vives, Els carrers i les places d’Igualada – Nomenclàtor i història. Revista Igualada, Igualada, 2020.
Passar a ► decoració 8
Tornar a ⏎ 1.3. Catàleg, fitxes tècniques i descripció de les decoracions
[1] L’any el fixo segons les fitxes de: ACAN-AMI AFMI Fitxes números: 0140 – 10.900 i 10.901.
[2] Antoni Dalmau , M. Teresa Miret, Marta Vives, Els carrers i les places d’Igualada – Nomenclàtor i història. Revista Igualada, Igualada, 2020. p. 475.
[3] La descripció la faig a partir de les fotografies existents a l’ACAN-AFMI 140 i 10.900.